vrijdag 2 maart 2012

Straatkrant de Riepe heeft een kwaliteitskeurmerk


Regelmatig zien we haar staan op winkelcentrum Paddepoel om de Riepe aan ons aan te bieden. Haar naam is Bozhanka Marinova en is van Bulgaarse komaf. Verkopers die werken aan hun bestaan. Gisteren kocht ik de Riepe bij haar en ja er was nieuws te melden.

In de Riepe is vanaf 1 maart 2012 een straatkrant met een keurmerk.  Riepe, een onderdeel van Werkpro waar  Hans Barends project leider is : ‘Wij voldoen aan de normen die het keurmerk stelt en onderscheiden ons daarmee van straatkranten die dat niet kunnen’. Het nieuwe keurmerk is zeer waardevol omdat het straatkranten die zich niet zorgvuldig opstellen of kranten met commerciële in plaats van sociale doelstellingen scheidt van anderen. Keurmerkkranten verkopen alleen in hun eigen regio en alleen na toestemming van de winkeliers in kwestie. De organisatie én hun verkopers houden zich aan afgesproken gedragsregels en de verkoopopbrengst komt grotendeels ten goede aan de verkoper. Riepeverkopers zijn in 2012 herkenbaar aan hun blauwe badge met foto.
Over het geld dat omgaat achter de schermen van straatkranten verschijnen nogal eens negatieve verhalen. Riepe ontvangt geen subsidie, ze bedruipen zichzelf geheel uit eigen omzet en met hulp van diverse vrijwilligers zoals schrijvers, columnisten en de businessclub. Dat ze geen winst maken wil niet zeggen dat er geen opbrengsten zijn. Verkopers verdienen hun eigen geld. Ze hebben een zinvolle dagbesteding  die bijdraagt aan het voorkomen van overlast op straat, en waarbij ze met mensen in contact komen.
Met de Riepe wil men de beeldvorming rondom daklozen bijstellen. Het verhaal achter de mensen laten zien en deze mensen op weg helpen naar een beter bestaan.

Help deze mensen en koop eens een Riepe.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen