zaterdag 21 april 2012

Energiezuinig wonen in Paddepoel Noord




Even speuren naar nieuws in de wijk. Een fantastisch initiatief van deze vereniging. Duurzaamheid zou toch ook een item voor de Wijkraad kunnen zijn en mogelijke breed in Paddepoel geïmplementeerd kunnen worden. Mee gaan met de tijd, het is een suggestie.

De Vereniging van Huiseigenaren Bouwfondswoningen heeft  op de Algemene Ledenvergadering van medio april 2012 een nieuw project gelanceerd, gericht op energiebesparing. Bewoners van Paddepoel-Noord kunnen intekenen als ze willen meedoen om hun huis nog dit jaar energiezuiniger te maken.

De bouwfondswoningen in Paddepoel-Noord zijn gebouwd in de jaren ‘60. In die tijd werd nog niet veel aandacht besteed aan zaken als isolatie, dubbele beglazing en dergelijke. De huizen zijn dus niet echt energiezuinig.

Burenpremies bij gezamenlijke inkoop
U kunt als particuliere eigenaar de energiebalans van uw huis verbeteren door middel van isolatie. Ook kunt u besluiten om zonnepanelen op het dak te plaatsen en/of een zonneboiler. Zo kunt u de energierekening naar beneden krijgen en het comfort van uw huis verhogen. Als we deze maatregelen voor meerdere huizen tegelijk laten uitvoeren, kunt u een hoop geld en moeite besparen!
De vereniging heeft gesprekken gevoerd met betrouwbare aanbieders op het gebied van spouw- en vloerisolatie en met installateurs van zonnepanelen. De technische details van ons soort woningen is daarbij uitgebreid aan de orde geweest. Inmiddels liggen er een aantal offertes op tafel voor de volgende gebieden: spouw- en gevelisolatie, isolatie tussenwoningen, isolatie vloer, isolatie zolderverdieping, zonnepanelen, zonneboiler en HR++ glas. Allemaal toegespitst op ons type woningen.

Terugverdientijd en tarieven
Henk-Jan Falkena, coördinator van het project en bewoner van een bouwfondswoning aan de Jupiterstraat, heeft een presentatie houden. Daarin kwamen vragen aan de orde als: Wat gaat het kosten? Hoe snel kan ik mijn investering(en) terugverdienen? Ik heb een dakkapel, kan ik nog wel zonnepanelen hebben? Ik wil alleen mijn kruipruimte laten isoleren, kan ik dan ook meedoen? Zijn er subsidies? Krijg ik geen schimmelproblemen als alles geïsoleerd is?

Meer weten?
Belangstelling?  Kijk op de website www.paddepoel-noord.nl  of mail naar bouwfonds@paddepoel-noord.nl
Heeft u vragen, opmerkingen, suggesties – laat het ons weten. We zijn benieuwd naar uw ideeën. Samen kunnen we dit project tot een succes maken: Hoe meer mensen er meedoen, des te meer we kunnen besparen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen