donderdag 26 april 2012

Groen Linkse Wethouder zet zich klem met de regiotram



trambijeenkomst 2009 vve zonnelaan paddepoel
                                                                   In 2009 organiseerde de VV Zonnelaan in de wijk Paddepoel hun eerste trambijeenkomst.  Op deze avond waren diverse politieke partijen aanwezig. De Regiotram werd besproken. Een tram met een regiofunctie.  De regiofunctie, mits haalbaar en betaalbaar was de algemene conclusie. Nu is het maar de vraag of dit ooit gerealiseerd gaat worden laat Jan Seton ons weten volgens onderstaand schrijven. Politieke onduidelijkheid laat zich afstraffen nu blijkt dat de stadse politici het hele proces niet beheersen en een onverantwoord avontuur aangaan, immers stadse en provinciale besluitvorming lopen niet parallel. Commitment is niet het toverwoord in deze helaas crisisperiode.

Het is nog maar de vraag of de Groninger tram, na de eerste bouwfase in de stad, op een later tijdstip de regio in gaat. Hierdoor is het voor het CDA onzeker of het een goed idee is om door te gaan met het tramproject. 


Uit antwoorden van wethouder Dekkker (GroenLinks) blijkt dat het college de raad na de aanbesteding gaat voorstellen te besluiten tot het aanleggen van een Regiotram. Deze is breder, groter en zwaarder dan elk ander alternatief en alleen zin heeft als die ook echt de regio ingaat. 

De provincie beslist hier pas na 2015 over, maar de wethouder wil hier niet op wachten en zet de Regiotram gewoon door, zo bleek tijdens de commissievergadering van woensdag 18 april over de aanbesteding van de tram.

Het CDA heeft zich altijd ingezet voor een tram die ook de regio in gaat, mits deze betaalbaar is. Hierdoor ontstaat een vorm van openbaar vervoer waarmee de Stad ook bij groeiende reizigersaantallen bereikbaar blijft, en er een duidelijke binding met de omliggende regio ontstaat.

De Regiotram is daardoor zowel een alternatief voor steeds meer bussen in de (binnen-)stad als een aantrekkelijke variant voor al die forenzen die nu nog massaal met de auto naar de Stad komen. Plaatsen als onder andere Winsum, Hoogezand en Eelde worden genoemd om met de Regiotram te bedienen. 

Het concept klopt dus, maar de volgorde niet. Nemen we niet een enorm risico door extra geld te besteden aan een Regiotram, met alleen de hoop dat die ooit verder komt dan de stadsgrenzen? Praatjes vullen geen gaatjes, en om zo’n hoge investering alleen te baseren op intenties, is gezien het recente verleden bestuurlijk naief en bovendien financieel riskant. Je loopt de kans met de duurste stadstram ooit te blijven zitten.

Fractievoorzitter Jan Seton: “Ik kan mij niet voorstellen dat we als raad zoveel geld in zo’n tram steken, die niet de regio in gaat. We willen niet klem komen te zitten.”  Ook gezien de huidige economische crisis en de wankele financiĆ«le situatie die het college in Groningen doormaakt, is het nodig om voor de toekomst verstandig om te gaan met gemeenschapsgeld.

In de raadsvergadering van woensdag 25 april komt de aanbesteding nogmaals aan de orde. Het CDA zal daarin opnieuw het regio-aspect van de tram naar voren brengen. Het definitieve besluit over de tram valt aan het einde van het jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen