dinsdag 24 april 2012

WNF en Unilever op campagne over douchen en wassen



Unilever en het Wereld Natuur Fonds (WNF) gaan samenwerken om consumenten te stimuleren het energie- en watergebruik bij het douchen en wassen te verminderen. Komend jaar wordt een campagne ontwikkeld die breed in Nederland wordt uitgerold. Bij succes is het de bedoeling dat de campagne ook in andere Europese landen is te zien.
Weinig mensen staan erbij stil dat douchen en wassen een fors beslag legt op het milieu. Het opwarmen van water vergt veel energie en draagt dus flink bij aan de uitstoot van broeikasgassen. Zo wordt circa 11 procent van de CO2-uitstoot door huishoudens veroorzaakt door het gasverbruik bij het opwarmen van water.

Één minuut
Met andere woorden: als iedereen iets bewuster omgaat met wassen en douchen betekent dat een flinke verlaging van het energieverbruik, en dus van de uitstoot van broeikasgassen. Dagelijks één minuut korter douchen door alle Nederlanders, is te vergelijken met de verlaging van de CO2-uitstoot van bijna 100.000 auto's. In diezelfde minuut besparen alle Nederlanders ook 28 miljard liter water, wat voldoende is om alle Rotterdammers een jaar lang van water te voorzien. 

Johan van de Gronden, directeur van het WNF: ,,Klimaatverandering door ons energieverbruik heeft dramatische gevolgen voor de natuur. Als we niets doen, dreigt deze eeuw eenderde van alle  plant- en diersoorten uit te sterven. Bij problemen van dergelijke omvang hebben consumenten soms het gevoel dat hun gedrag er niet zoveel toe doet. Wij willen samen met Unilever consumenten ervan overtuigen dat hun keuzes juist cruciaal zijn om onze natuurlijke rijkdommen te beschermen.’’

Samenwerking
De samenwerking tussen WNF en Unilever heeft al een lange historie. Zo stonden zij in de jaren negentig al aan de wieg van het MSC-keurmerk voor duurzaam gevangen vis. Het keurmerk is inmiddels niet meer weg te denken uit de supermarkten. Ook zijn WNF en Unilever medeoprichter van  de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO) en werken ze samen aan de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja (RTRS). 


Unilever heeft daardoor al forse stapen gezet op weg naar het  vooruitstevende doel in zijn Sustainable Living Plan: het halveren van de milieu-imapct van zijn producten in 2020. Zo koopt  het concern eind dit jaar 100 procent verantwoorde palmolie in, via Green Palmcertificaten. Daarmee stimuleren zij de teelt van verantwoorde palmolie, hoewel ze die nog niet volledig zelf gebruiken. Unilever ligt daarmee drie jaar voor op schema.  Het concern gaat nu het ultieme commitment aan door in 2020 daadwerkelijk alleen nog verantwoorde palmolie in hun producten te verwerken.

Grootste uitdaging
Het verduurzamen van productieketens is echter niet voldoende. De grootste milieuwinst zit in het aanpassen van de dagelijkse gewoonten van consumenten. Meer dan 85 procent van de milieu-impact van wassen en douchen ligt bij de consumenten. Frank Weijers, bestuursvoorzitter Unilever Benelux, beschouwt verandering van dat gedrag als de grootste uitdaging: ,,De manier waarop mensen douchen en wassen is niet makkelijk te veranderen. Iets afleren is nou eenmaal een stuk lastiger dan iets aanleren. Ik ben blij dat het WNF samen met ons deze uitdaging aangaat en ben er zeker van dat we gezamenlijk tot creatieve en effectieve oplossingen komen met betrekking tot watergebruik en CO2-uitstoot.''

Geen opmerkingen:

Een reactie posten