maandag 21 mei 2012

Een bezoek aan het tentenkamp in Ter Apel

Als er medische problemen zouden zijn met asielzoekers in het tentenkamp in Ter Apel dan zal er onmiddellijk medische hulp worden geboden. Dat heeft burgemeester aan Groningen dichtbij laten weten. Groningen dichtbij trok vandaag met twee verslaggevers de hele dag op met de bewoners van het tentenkamp. Het is even afwachten wat er morgen in Den Haag tijdens he kamerdebat over het tentenkamp zal worden besloten. De burgemeester is daar erg benieuwd naar. Mocht het debat positief uitpakken voor de asielzoekers dan gaat de gemeente ook kijken of er meer facilitaire voorzieningen moeten komen zoals stroom. Vandaag controleerde de burgemeester voornamelijk de medische toestand van bewoners.
De burgemeester is zeer geliefd bij zowel bewoners van het tentenkamp als die van het asielzoekerscentrum. Haar aandacht en overleg met woordvoerders van het tentenkamp is prima en ze krijgt veel waardering. Natuurlijk iedereen heeft een individueel verhaal en de wens hier in Nederland te blijven maar nu is ons beleid het handhaven van de openbare orde en veiligheid en het bieden van medische hulp.

We konden vandaag heel gemoedelijk door het tentenkamp lopen waar inmiddels ongeveer 350 asielzoekers een onderkomen hebben gevonden. Ze moeten vrijwillig vertrekken maar zijn angstig bang en raken in de knoop met hun levensverhaal redenen waarom ze niet terug kunnen. De burgemeester heeft daar alle begrip voor. Is alert naar de pers toe, open en helder.

De foto' s van het tentenkamp een aantal zeer bijzondere foto's zijn van onze eigen Groningen dichtbij fotograaf Siebrand Wiegman die tot zelfs in de tenten mocht fotograferen. De 26 jarige Shahroez Yeosefi Azavaja vraagt angstig aan mij of het leger morgen niet het tentenkamp zal komen omsingelen en de mensen zal afvoeren naar Schiphol. Ik kan hem geruststellen! Nee, het leger zal er niet aan de pas komen.
Shah Mahmoud Shaheb Nazar is in 2005 in Nederland gekomen via Griekenland toen eerst het land uitgezet en per kerende post weer hier in Nederland beland hij heeft een individueel triest verhaal te vertellen.
Wij kunnen niet naar ons eigen land omdat het er echt niet veilig is. Ja, wij zijn allemaal eenvoudige hardwerkende jonge mensen met weinig diploma's, hebben geen geld dus ons leven daar is niks waard. Ook zijn wij ontheemd geraakt, na de oorlogen is alles veranderd dus ze moeten ons niet meer.
Fatima Jalloh verteld dat ze hier niet weg wil, haar dochtertje is begraven  in Goes. Op 30 juli 2007 is het meisje daar begraven. Nu woont Fatima hier met een zoontje van vijf en een zoontje van twee jaar. Zo kunnen wij het ene na het andere trieste verhaal opschrijven. Het is maar te hopen dat er morgen snel duidelijkheid komt voor de mensen in het tentenkamp. Met de warme dagen en koude nachten is het haast onmenselijk om met zo weinig facilitaire voorzieningen hier in het tentenkamp te leven.
In de loop van de dag komt er een Duitse huisarts Jack Bouzen (Foto) die zijn tent opzet. Ik ga de mensen helpen waar nodig, zegt hij. Zijn eerste patiƫnt komt de tent al binnen. Ook mensen die niet met naam en toenaam willen worden genoemd. De Christelijke kerken uit Emmen komen met auto's vol levensmiddelen die ge
lijk worden verdeeld. Gelijk worden wij ook van water voorzien u moet wel drinken zegt een bezorgde vrouw. Van een afstand schreeuwt een bewaker van het aangrenzende asielzoekerscentrum " jij daar, hier komen ", ik roep terug moet ik er nu bij blaffen. Nee, hier komen de IND wil weten wie jij bent. Als ik tijd heb loop ik rustig naar de man. Ik mag absoluut niet voorbij de poort. Ik geef mijn naam. Ik heb mijn perskaart getoond en dat is volgens mij voldoende. Zo aangesproken worden is onbehoorlijk en onbeschoft. 


Het hele artikel: klik hier 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen