woensdag 23 mei 2012

Waarom ik voetbal haat

toen voetbal nog voetbal was
Nee, niets is minder waar. Zelf heb ik veel gedaan in de voetballerij en daar heb ik nog steeds leuke herinneringen aan. Ooit zat ik in het jeugdbestuur van FC Lewenborg en was jeugdleider bij deze club en later bij GVAV. Vele wedstrijden heb ik als scheidsrechter mogen fluiten en dat was bij de jeugd altijd plezierig. Bij de senioren, en heus niet bij alle verenigingen, toch een stel voetballers die de frustratie van de week op het bordje van de scheids  leggen en dat was niet altijd plezierig, sterker, het heeft mij toen besluiten hiermee te stoppen.

Het mooie van de jeugd is dat het plezier er van afstraalt wat zij aan de sport beleven. En zeker bij de lagere elftallen. Voor verenigingen tellen vaak de eerste teams waar alles voor geregeld is en zo ook bij de professionals. Een miljarden industrie die zijn einde niet lijkt te kennen.
Wekelijks kijken we naar miljonairs die vaak slechte prestaties laten zien waar de media er vervolgens breeduit op inzoomt. We zijn ons niet bewust dat het vele sponsor geld in de producten verweven zit. Een bedrag dat mogelijk ook voor meerdere doelen beschikbaar zou kunnen zijn. Nee, voetbal is het hedendaagse evangelie lijkt het wel.

Nee, sterren zijn zij die op hun niveau sterren zijn in welke tak van sport ook. Niet alleen voetbal wat men ons voorschotelt. Er is meer. Voetbal is buitenproportioneel geworden in vele facetten en dat  is waarom ik voetbal haat.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen