woensdag 27 juni 2012

Zomerconcert Groninger Kinder- en Jeugdkoor in teken afscheid dirigent



Wijkbewoners verbonden aan het kinder- en jeugdkoor zijn trots. Zaterdag vindt het zomer concert van het Groninger Kinder- en Jeugdkoor op 30 juni in de kleine zaal van de Oosterpoort plaats en staat dit jaar in het teken van het afscheid van dirigent Loes Jeltes. Het Groninger Kinderkoor, dat al sinds 1914 bestaat, neemt na bijna 25 jaar afscheid van haar dirigent. Ze wordt opgevolgd door Japke Hartog.
'Afscheid nemen van 'mijn' koren is niet gemakkelijk', zegt Loes Jeltes. 'Het heeft dan ook enkele jaren geduurd voor ik het koor, de kinderen en alles dat erbij hoort los kon laten. Dit is het moment van terugkijken op 24 jaren van werken en zingen met kinderen en jongeren. En mijn conclusie is dat het een passie is geweest'.

'Dank voor de mogelijkheid die ik kreeg om kinderen te leren dat zingen en vooral samen zingen, iets moois toevoegt aan het leven.
Zingen is niet alleen iemand nabootsen, maar voor mij was het belangrijk alle mogelijkheden van de kinderstem te ontwikkelen. Alle stijlen: klassiek, lichte muziek, musical, aan te bieden en de lat steeds hoger te leggen.' Dat resulteerde regelmatig in goede en bijzondere uitvoeringen. 
In 2004 ontving, volkomen onverwacht, Loes Jeltes een lintje als beloning voor haar activiteiten als dirigent van het Groninger Kinder- en Jeugdkoor. 

Alles over dit de Groninger Kinder- en Jeugdkoor: klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen