dinsdag 31 juli 2012

Straatkrant de Rieper wordt minder verkocht

Regelmatig zien we haar staan op winkelcentrum Paddepoel om de Riepe aan ons aan te bieden. Haar naam is Bozhanka Marinova en is van Bulgaarse komaf. Verkopers die werken aan hun bestaan. Gisteren kocht ik de Riepe bij haar en ja er was nieuws te melden.In de Riepe is vanaf 1 maart 2012 een straatkrant met een keurmerk.  Riepe, een onderdeel van Werkpro waar  Hans Barends project leider is wat wij u eerder melden. Vandaag lezen we in het Dagblad van het Noorden het volgende:

De Riepe, het straatmagazine voor Groningen, Friesland en Drenthe, schroeft de oplage terug van 25.000 naar 16.000 per maand. "Mensen kopen er minder en dus verdwenen er steeds teveel in de papierbak", beredeneert projectleider Tjip Schotanus.
Daklozenkranten in het hele land vechten voor het voortbestaan. Dit jaar sneuvelden die van Rotterdam en Utrecht. De Riepe krimpt nu ook in, maar is volgens Schotanus buiten 'levensgevaar'. "Het moet allemaal ietsje minder en we moeten efficiƫnter gaan werken maar op zich gaat het met de krant nog goed."
Over het geld dat omgaat achter de schermen van straatkranten verschijnen nogal eens negatieve verhalen. Riepe ontvangt geen subsidie,
ze bedruipen zichzelf geheel uit eigen omzet en met hulp van diverse vrijwilligers zoals schrijvers, columnisten en de businessclub. Dat ze geen winst maken wil niet zeggen dat er geen opbrengsten zijn. Verkopers verdienen hun eigen geld. Ze hebben een zinvolle dagbesteding  die bijdraagt aan het voorkomen van overlast op straat, en waarbij ze met mensen in contact komen.
Met de Riepe wil men de beeldvorming rondom daklozen bijstellen. Het verhaal achter de mensen laten zien en deze mensen op weg helpen naar een beter bestaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen