donderdag 23 augustus 2012

Wietpascampagne doet Groningen aan

Het is donderdagmiddag twee uur en ik sta samen met redacteur Alex Scheijbeler en  fotograaf Siebrand Wiegman te wachten op de Wietpas campagne bus, waarmee coffeeshophouders door het land trekken om een stemadvies te geven voor de Tweede Kamerverkiezingen. Bij ons staat Nol van Schaik, de Haarlemse coffeeshophouder die de hele campagne co├Ârdineert.


Door Alex Scheijbeler
De campagne wordt gesteund door GroenLinks, D66, SP, Partij voor de Dieren en de Partij van de Arbeid. Een politiek verhaal dus? "Ja en nee'', antwoordt Van Schaik. "Jaarlijks zetten coffeeshops ongeveer 400 miljoen euro om. Per coffeeshop 612.000 euro. Neem nu coffeeshop de Vliegende Hollander in Groningen, daar werken 18 mensen op de loonlijst voor meer dan het minimumloon en inclusief gevarentoeslag. Wij betalen gewoon netjes 52% belasting. Met een Wietpas zal onze omzet met zeker 80% gaan afnemen omdat klanten niet willen worden geregistreerd en gefotografeerd.

Het hele artikel: klik hier                          foto's van de middag: klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen