vrijdag 7 september 2012

Selwerd zonder visuele poort - Dat kan niet waar zijn!

foto staatingroningen
Op de flats, de visuele toegangspoort naar Selwerd, tegenover elkaar aan de Kastanjelaan hingen ooit eens twee memories. De Memories met vaas van de kopse gevel aan de oostzijde ligt in opslag en zal niet worden teruggeplaatst. Pas, nadat het nog aanwezige Memories ook is verwijderd, zullen ze weer samen op een andere plaats gehangen worden, dit alles in overleg met de kunstenaar Gert Jan Mulder, en helaas moet de kunst weer wijken waar ooit goed over nagedacht is en een passende uitvoering aangegeven is door de kunstenaar. Selwerd zonder visuele poort is het gevolg en dat kan toch niet waar zijn!

De naoorlogse stedenbouw stond in het teken van grootschaligheid en uniformiteit. Zo werden de vormgeving en de bouwmethode van de woningen in de noordelijke stadswijken Selwerd, Vinkhuizen en Paddepoel in hoge mate gestandaardiseerd. Door de repeterende opzet van de identieke bouwblokken is het soms moeilijk je te oriƫnteren in deze wijken. Het beeld van Gert Jan Mulder fungeert als een kunstzinnig herkenningspunt, zoals ook de titel van het kunstwerk aangeeft. De wandsculpturen, die geplaatst zijn op twee tegenover elkaar staande zijgevels, vertonen overeenkomsten in vorm, maar onderscheiden zich op kleine onderdelen en in kleurgebruik van elkaar. Gert Jan Mulder beschreef de betekenis als volgt: "Het idee achter het ontwerp komt voor uit (..) gesprekken met de bewoners. Iedereen kent van die souvenirtjes, - steentjes, prulletjes of een suikerzakje -, die ergens van meegenomen zijn.
We bewaren ze meestal op een hoekje van de vensterbank, in een schaaltje op de schoorsteenmantel , samen met die oude fietssleutel, elastiekjes en een paperclip. Zo heb ik de kopgevels van de twee flats beschouwd als de hoekjes van de schoorsteenmantel van de wijk, met erop wat prullaria, een vaasje, potje, een ovaal pillendoosje en een onbeduidende haarklem. (..) De twee neonlijnen op de gevels hebben een belangrijke compositorische bijdrage en hebben vooral bij donker een baken functie, als visuele toegangspoort tot de wijk."

Mulder heeft na zijn studie aan de kunstacademies van Groningen en Maastricht geruime tijd decors ontworpen voor diverse theatergezelschappen. Met een dergelijke achtergrond is het logisch dat de omgeving een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van zijn beelden en installaties. Een kunstwerk is volgens Mulder namelijk pas geslaagd als het werkelijk ingrijpt in de relatie tussen publiek en omgeving. Gebeurt dit niet, dan voegt het volgens hem te weinig toe en is het slechts decoratief. Landelijke bekendheid verwierf Mulder met het ‘Gevelproject’, waarbij hij de gevel van de Groninger Stadsschouwburg tijdelijk een ware metamorfose liet ondergaan.

 (bron en foto: staatingronininge)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen